Hoofdpijn/Migraine

Een duidelijke oorzaak van hoofdpijn is niet te bepalen. De één is de ander niet en uit onderzoek blijkt dat er verschillende factoren zijn die de hoofdpijnaanvallen kunnen uitlokken. Het gaat bij mij om de patiënt met de hoofdpijn.
Om hoofdpijn voorgoed de baas te worden, heeft u meer kans op langdurige verbetering als het u lukt de oorzaak van de hoofdpijn te achterhalen.
Triggers veranderen de lichaamsprocessen en kunnen tot klachten leiden.

Enkele triggers kunnen zijn:
Voeding: (of voedseladditieven)
* tyramine (in kaas)
* fenylethylamine (in chocola)
* tyrosine (te eiwitrijke voeding)
* mononatriumglutamaat (MSG)
* aspartaam, cafeïne, sulfieten, nitraten (in verwerkt vlees)
* histamine (in wijn en bier)
Ook moet er gekeken worden naar stofwisselingsstoornissen en voedselallergieën.
Denk bv. aan gluten, tarwe, suikers, lactose, enz. Sommige mensen eten hier zoveel van dat het lichaam zich al heeft aangepast en de klachten milde symptomen zijn. Deze kunnen allemaal tot een abnormale darmflora leiden, die tot hoofdpijnen kan leiden.

Mineralen/vitamine – tekort
* magnesium - kan plotselinge samentrekking van bloedvaten en het samenklonteren van bloedplaatjes tegengaan, en het celmembraan stabiliseren.
* B1 is betrokken bij de verbranding van koolhydraten, eiwitten en vetten voor de energieproductie.
Op zich kan stress een vicieuze cirkel veroorzaken.
In sommige gevallen kan stress een plausibele verklaring zijn voor hoofdpijn. Contact met bepaalde factoren kan ook stress voor het lichaam zijn. Denk hier aan vluchtige organische stoffen (in verf, lak, plastic en lijm), schimmels, elektromagnetische straling, verlichting, geluid, airconditioning, te hoge verwarming of slechte ventilatie.

Medicijn gebruik
Middelen tegen hoofdpijn hebben soms een omgekeerd effect en kunnen zelfs de klachten verergeren.
Ook kan bv. antihistaminica leiden tot chronische hoofdpijn.

Houding
Hoofdpijn kan ontstaan door uitstralende pijn vanuit de nekspieren en nekgewrichten, door verhoogde of verlaagde druk in de schedel, of door samentrekking of juist verwijding van de arteria carotis externa (één van de grote slagaders naar het hoofd).

Hypoglykemie (lage bloedsuiker)
Bloedsuikerregulatie kan zowel lichamelijke als psychische gevolgen hebben, aangezien glucose de belangrijkste energiebron voor de hersenen is.
Insuline zet de lever aan tot de omzetting van glucose naar glycogeen, een compacte opslagvorm van suiker, waardoor de bloedsuikerwaarde daalt. Glucagon bevordert de omzetting van glycogeen naar glucose, waardoor de bloedsuikerwaarde stijgt.

Hypercapnie (abnormaal hoog gehalte CO2 in het bloed)

Hormonen
* Als de hormonale regelkring verstoord raakt, door onder andere een verstoorde hormonale aansturing, leverstoornissen, spijsverteringsstoornissen, chronische ontstekingen of infecties, kunnen deze ook tot hoofdpijnen leiden.

* Endocriene (hormonale) functie van de pancreas (alvleesklier)
Onregelmatig eten, geraffineerde suikers, roken, alcoholgebruik en stress kunnen hieraan bijdragen.

*disfunctie in de nieren
De belangrijkste functies van de nier zijn: controle van de mineralen- en vochthuishouding en daarmee ook de bloeddrukregulatie, het handhaven van de pH-waarde (zuurgraad), het uitscheiden van stofwisselingsproducten en afvalstoffen (ook metalen en medicijnen) en het activeren van vitamine D.

Met behulp van een SO check kan ik precies bepalen welke tekorten er zijn.

Vragen